باهنر: خاتمی برای جریان سیاسی کشور منفعت دارد/مجلس تعادل ندارد
نوشته شده توسط : alipour

محمد رضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن نظارت خود از شرایط مجلس دهم، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و دفاع از کمپین فرزندت کجاست گفت: در‌صورتی‌که خاتمی در جریان سیاسی مرز و بوم قرار گیرد می تواند منافعی در پی داشته باشد . 
باهنر: 
خاتمی برای جریان سیاسی مرزوبوم فایده دارد/مجلس تعادل ندارد 
خبر‌ها سیاسی پایشگر- محمد رضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن نظارت خویش از شرایط مجلس دهم، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و دفاع از کمپین فرزندت کجاست گفت: در حالتی که خاتمی در جریان سیاسی مرز و بوم قرار گیرد می تواند منافعی در پی داشته باشد .

به 
گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، مشروح این اعلام کرد و گو به شرح زیر است: 
** با توجه به اینکه شما حدود سه ده سال در مجلس حضور داشتید نظارت شما از مجلس دهم چیست؟ برخی معتقد می‌باشند نقش قوه‌ قانون‌گذاری در کشور کمرنگ گردیده هست . همچنین با دقت به این‌که سال آینده همه پرسی مجلس را پیش رو داریم چه راهکارهایی برای تشکیل مجلسی پویاتر پیشنهاد می‌دهید؟ شما پیشنهاداتی در باب اداره مجلس به رخ تحزب یا این که تولید دو مجلس در کشور داشته‌اید البته این پیشنهادات برای سال آتی محقق نخواهد شد . درنتیجه با ساز و کارهای فعلی مرزو بوم چه پیشنهادی دارید که سال آتی مجلس بهتری تشکیل شود .

بالاخره مجلس یک خصوصی اشکالات ساختاری دارااست که خیلی نیز ارتباطی با افراد و نمایندگان ندارد و تفاوتی به وجود نمی‌آورد که این اشخاص چه کسانی و از چه جریانی باشند . اول این که خاستگاه مجلس ما منطقه‌ای و برخی قومیتی و صنفی و جنسیتی میباشد و براین اساس فرصت، توانایی و امکاناتش را ندارند که به منافع ملی تاءمل کنند . منافع منطقه‌ای، صنفی، حزبی و جنسیتی الزاما بر منافع ملی همخوانی نیست و خیلی جاها پیش میاید که منافع ملی در تقابل با منافع منطقه‌ای باشد . نماینده چاره‌ای ندارد و می بایست منافع ملی را برای منافع منطقه‌ای فدا کند .

اینجانب جدیدا یک سخن سنگینی زدم و حالا بازهم میگویم چراکه احتمالا تکرار آن، توجه را جلب نماید و آن این است که اینجانب مدعی هستم که اکثریت قریب به واقعه نامزدهای انتخاباتی که می خواهند وکیل بشوند و همینطور مردمی که میخواهند رای بدهند نمی‌دانند زمینه وکالت چیست . نمی‌دانند که اختیار و وظیفه‌های یک نماینده چقدر میباشد و وظایف نماینده چه است . نمی‌دانند نماینده با اعتنا به قانون اساسی باید چه مسائلی را پیگیری کند . به همین ادله گفت‌وشنود‌های مدت همه پرسی مطابقت بر اختیارات و امکانات و وظیفه‌های صورت نمی‌گیرد . بعضی مطرح مینمایند که نماینده یا نامزدها لاف می‌گویند . در سر کردگی جمهوری نیز یک توده وعده و وعیدهایی میدهند که در بضاعت و توان و اختیارشان نمی باشد آن‌گاه که به میدان فعالیت وارد می‌شوند، آن اتفاقاتی که حدس می‌زدند نمی‌افتد و مردمان تصورشان این می‌گردد که این‌ها یا از نخستین خلاف گفتند یا چون‌ به مجلس رسیده‌اند حرف‌هایشان یادشان رفته می‌باشد . در حالی که موقعی که این‌ها به مجلس می روند می بینند که به هیچ عنوان آن اختیارات را ندارند و آن امور را نمی‌توانند انجام دهند .

فرصت نمایندگی نماینده‌ها آنگاه از انقلاب به طور میانگین یک‌ونیم بدور بیشتر نبوده است، البته کسانی هم استثنا می‌باشند . در هر عصر همه پرسی مجلس به طور میانگین ۶۰ یا این که ۶۵ درصد از نمایندگان عوض می‌شوند . بعضی‌ها می‌گویند این‌ها چون عالی کار نمی کنند این رخداد می‌افتد، ولی تمامی نماینده‌ها که بد عمل نمی‌کنند، تمامی زحمت‌ می‌کشند و دوندگی می‌کنند، مردم را می‌بینند و حوزه انتخابیه خود را رسیدگی می‌کنند، اما علت این که یک نماینده عمده از یک‌ونیم دوره نمی‌تواند در مجلس بماند این میباشد که مورد وکالت را نه موکلین و نه وکلا نمی‌دانند .

نماینده به مجلس می‌آید و میگوید در دوره‌های گذشته هیچ کس برای حیطه ما کاری نکرده می‌باشد اینجانب آمده‌ام تا اشتغال و بیکاری و ساکن شدن را حل و پروژه‌های عمرانی را تمام کنم، سپس که به مجلس می‌آید می‌بیند که از این خبر‌ها نمی‌باشد و این‌ها چیزهایی نمیباشد که یک نفر تصمیم بگیرد و حل شود . نماینده بیچاره هفته‌ای صد نامه می‌نویسد که فلانی فعالیت ندارد و به او کار دهید و خطابش هم یا فرمان‌دار یا این که سازمان کل و… است، خب آنها نیز چه‌کار کنند؟ و این نامه‌ها همیشه بیرون میاید و بی‌خاصیت میشود . این اشکالات ساختاری در کلیه مجلس‌ها بوده در مجلس دهم نیز می‌باشد .

نماینده زمانی به مجلس میاید حداقل توقعش این است که پروژه‌های عمرانی نصفه کاره حوزه انتخابه وی تمام شود البته ما ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و هرساله‌ دولت خیلی هنر کند، دربین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص دهد که این ۳۰ هراز میلیارد تومان هزینه‌ حفظ آنها نیز نمیشود یعنی استهلاک این پروژه‌ها بیش از این ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد بنابراین نماینده این توقعات را دارااست البته بعد که به مجلس می‌آید، می‌بیند که نمی‌شود و راه‌ حل آن مساله این نیست، بلکه رویه حل‌های دیگری دارد . 
مورد یگانه مجلس دهم این هست که فراکسیون اکثریت ندارد . تمام مجالس گذشته بالاخره چپی‌ها یا این که راستی‌ها فراکسیون اکثریت داشتند و می‌دانستند که بایستی در مجلس چه‌کار کنند . مجلس دهم شده سه‌تا فراکسیون اقلیت و بنابراین نمی‌توانند تصمیم صدق در مجلس بگیرند . به عنوان نمونه مجلس دهم در اسفندماه سال پیشین سه وزیر را استیضاح‌ کرد و به هرسه‌ نیز رای اعطا کرد و رایی بالاتر از روز نخستین نیز به آنها داد سپس یک اندازه به کیان مجلس برخورد و آنگاه از این هر وزیری را که استیضاح کردند به استیضاحش رای داد که آقای ربیعی و کرباسیان از این نمونه هستند، سپس دیدند که تند شد دولت چهار وزیر را معرفی کرد و دوباره به تمامی رای دادند و آدم حس می کند اصلا تعادلی وجود ندارد . ان‌شاالله وزرایی که انتخاب شدند چیره باشند . خیلی‌ها معتقد بودند که آقای شریعتمداری در حالتی که در وزارت صمت استیضاح میشد استیضاحش رای می‌آورد البته به عبارتی وزیر استعفا داد و جایی دیگر رای آورد و علت اصلی این‌ اتفاقات این می باشد که مجلس فراکسیون اکثریت ندارد .

بعضی‌ها تعارف می‌نمایند و میگویند به این استدلال که برخی‌ها در مجلس نیستند، مجلس ضعیف گردیده هست . همین حال حاضر نیز آدم‌های سابقه‌دار با سوابق مدیریت وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها در مجلس دهم فراوان می‌باشند اما یک فراکسیون اکثریت وجود ندارد . در دنیا سیاست در عالم هم همینطور هست که دولت‌های ائتلافی معمولا دولت‌‌های ضعیفی می باشند . در مجلس دهم هم نمایندگان هرکاری که بخواهند بکنند، می بایست با نیز ائتلاف کنند که باعث ساخت ضعف میگردد . نکته جذاب این می‌باشد که این فراکسیون‌ها کفشان هم شناور است، یعنی در شرای ما می‌دانستیم که این ۸۰ نفر در این فراکسیون و این ۹۰ و ۹۵ نفر در این فراکسیون‌ها هستند، قابلیت گفتمان وجود داشت . این دوره در مجلس دهم ۱۴۰ نفر از نردبان امید کاندید شده و رای آوردند و هنگامی که خود آقای عارف کاندیدای ریاست می‌شود، ۱۰۳ رای بیشتر نمی‌آورد پس آن ۵۰ نفر مابقی کجا هستند؟ به این ترتیب یک خصوصی اشکالاتی این شکلی نیز وجود داراست .

دولت نیز در این قضایا یک شرایط ویژه‌ای دارد، بعضا پارامترها نظیر برجام پارامتر بیرونی است . دولت هم جاهایی احساس می‌گردد که به دنبال یک تحول و حادثه جدید نیست، حالت میهن نیز که معمولی نیست این‌ها دست‌ به دست نیز می‌دهد و بعد ذهن ها همگانی به این جمع‌بندی می‌رسد که مجلس، دولت، قوه قضاییه و سایر ضعیف و ناکارآمد می‌باشند .

پایگاه خبری تحلیلی

**شما پیش از این از سخت‌تر شدن عمل رئیس مجلس در عصر دهم گفته بودید ولی آیا این مورد باعث نشده آقای لاریجانی برای مدیریت مجلس به سمت دیکتاتوری پیش برود؟ لاریجانی بعد از آن از گذر کرد یک عدد دوساعت از مقدمه صحن علنی گردهمایی را کنار گذاشتن می‌نماید و برای برخی طرح‌ها خود را به مجلس میرساند .





:: برچسب‌ها: پایگاه خبری تحلیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: